Woordenschat Woensdag

Het is een tijd stil geweest hier op de site, maar daar wil ik nu verandering in gaan brengen door iets nieuws: Woordenschat Woensdag!

Elke woensdag zal ik tips en ideeën delen over hoe je op een speelse manier woorden kunt aanbieden en inprenten. Want met woordenschat begint het.

Eerst kort wat theorie over het aanleren van woorden. Bij kleuters zie ik vaak de volgende 4 stappen wanneer ze nieuwe woorden leren:

  • Eerste aanraking: ze horen het woord voor het eerst en krijgen er een beeld bij aangeboden. Ze koppelen het aan het beeld.
  • Nazeggen: Ze bootsen de klank na. De klank wordt bekend en ze leren de juiste uitspraak.
  • Passieve woordbeheersing: wanneer je het woord noemt, weten ze de juiste afbeelding aan te wijzen.
  • Actieve woordbeheersing: ze kunnen het woord zelf zeggen en gebruiken wanneer je bijvoorbeeld de afbeelding laat zien.

Voor al deze stappen is natuurlijk de sleutel: herhaling, herhaling, herhaling. Herhaling is vaak saai maar o zo nodig.  Het is de enige manier waarop een kleuter de woorden zal eigen maken. Om het wat minder saai te maken zal ik je komende tijd van tips voorzien.

De eerste tip: Stand up if you…

Als voorbeeld kiezen we het inoefenen van de kleuren. Je zegt: Stand up if you are wearing something blue. De kinderen die iets blauws aan hebben moeten nu gaan staan. Laat ze weer gaan zitten en herhaal nu met een andere kleur. Laat ook kinderen een kleur kiezen om de actieve woordbeheersing te stimuleren.

Wanneer je met een thema bezig bent, kun je ook afbeeldingen uitdelen en die woorden gebruiken. Het voordeel van deze activiteit is dat alle kinderen betrokken worden bij de activiteit. Hou het tempo hoog, dan krijgen ze geen kans om afgeleid te raken!
Have fun!

Deel dit bericht:

Geef een reactie